Skip to content

Citu cilvēku pilnvarošana, attīstīšana, iedvesmošana un kāda tev ar to darīšana.



Ja  mācēsiet  iedvesmot, “pacelt” citus cilvēkus, motivēt un attīstīt, šie cilvēki gribēs strādāt kopā ar jums, lai palīdzētu sasniegt jūsu mērķus. Jūsu spēja dabūt savā pusē šo cilvēku zināšanas,enerģiju un resursus, palīdzēs paveikt daudz vairāk nekā pārējiem īsākā laika periodā.

Ir trīs cilvēku tipi, kuri jums ir jāattīsta. Pirmkārt, tie ir jūsus tuvākie cilvēki: ģimene un draugi.  Otkārt, tie ir jūsu darba attiecībās iesaistītie cilvēki: darbinieki, kolēģi, pat jūsu vadītājs. Treškārt, tie ir visi citi cilvēki, ar kuriem jūs kontaktējaties ikdienā: pircēji, piegādātāji, cilvēki, ar kuriem jūs tiekaties kā pircējs, pakalpojuma saņēmējs. Jebkurā šajā gadījumā, jūsu spēja likt cilvēkiem jums palīdzēt, padarīs jūs par spēcīgāku un efektīvāku personību.

Attīstīšana nozīmē – “spēka piešķiršanu”, pilnvarošanu, lai pēc tam jūs varētu iegūt enerģiju un iniciatīvu. Tātad, pirmais solis ir palīdzēt cilvēkiem attīstīties, palīdzēt viņiem kļūt spēcīgākiem, palīdzēt viņiem izvairīties no lietām, kas viņus padara vājākus un neefektīvākus.

Attiecībā uz pirmo grupu – tie cilvēki, kuri ir vistuvāk jums – ir dažas vienkāršas lietas, kuras jūs varat darīt ikdienā, padarot viņus spēcīgākus, liekot viņiem justies labi pašiem par sevi.

Katra cilvēka dziļākā vajadzība ir vajadzība pēc pašcieņas un nepieciešamība būt nozīmīgam, vērtīgam un noderīgam. Viss, ko jūs darat kontaktējoties ar saviem cilvēkiem, ietekmē viņu pašcieņu kaut kādā veidā. Dodiet šiem cilvēkiem to, ko jūs vēlētos saņemt paši priekš sevis.

Iespējams, vienkāršākais veids, kā likt personai justies labi pašai vai pašam par sevi – ir būt pateicīgam par to, ko šis cilvēks jums dara ikdienā. Sakiet “paldies” gan par lielām, gan mazām lietām, kas izdarītas jūsu labā. Jo pateicīgāks  būsiet par to, ko citi dara jūsu labā, jo vairāk jūsu labā tiks darīts, šie cilvēki vēlēsies jūsu labā darīt vairāk. Katru reizi, kad jūs pasakieties citai personai, jūs lieciet šai personai justies labāk pašai par sevi, jūs lieciet viņiem justies daudz svarīgākiem. Jūs ceļat viņu pašvērtību un uzlabojiet veidu, kā viņi uztver paši sevi. Jūs lieciet viņiem juties, ka tas, ko viņi izdarīja bija vērtība. Jūs viņus padarat stiprākus.

Un pati jaukākā lieta par pateikšanos ir tāda, ka katru reizi pasakot “paldies”, jūs pats sev patīkat labāk, jūs iekšēji jūtaties labāk. Jūs jūtaties laimīgāks un apmierinātāks ar sevi un dzīvi. Jo vairāk attīstīsiet savu pateikšanās attieksmi, jo vairāk būsiet pārsteigti, cik labprātīgi citi vēlas jums palīdzēt.

Otrs veids kā cilvēkiem justies nozīmīgiem ir – slavēšana un atzīšana. Psiholoģiskie testi ir pierādījuši, ka bērniem, kad viņus slavē cilvēki, uz kuriem tie skatās, viņu enerģijas līmenis ceļās, sirds ārtums un elpošana paātrinās un viņi jūtas laimīgāki paši par sevi kopumā. Izmantojiet katru iespēju godīgi paslavēt citus par viņu sasniegumiem – lieliem vai maziem. Jūs būsiet pārsteigts, cik populārs kļūsiet, cik ļoti patiksiet citiem cilvēkiem un cik ļoti šie cilvēki jums vēlēsies palīdzēt sasniegt jūsu mērķus.

Trešais veids kā spēcināt citus, paaugstināt viņu pašvērtību un likt justies nozīmīgiem, ir vienkāršs – veltiet viņiem uzmanību, kad viņi runā. Lielākā daļa cilvēku ir tik aizņemti, nodarbojoties ar to, lai tiktu saklausīti, ka viņi kļūst neiecietīgi, kad citi runā. Jāatceras, ka svarīgākā aktivitāte, kas iet pāri laikam, ir uzmanīga klausīšanās citos, kad viņi runā.

Tātad trīs galvenās lietas, lai iedvesmotu un padarītu spēcīgākus cilvēkus jums apkārt, ir novērtēšana, pieņemšana un uzmanība. Izsakiet savu pateicību citiem. Novērtējiet citu sasniegumus. Un veltiet savu uzmanību, kad citi runā ar jums.

Noteikti ir iespējams iegūt atbalstu no citiem ar draudiem un piespiežot, taču jūs iegūsiet minimālu kooperāciju, minimālu atdevi un minimālu palīdzību. Lai savā jomā sasniegtu visaugstākos rezultātus, jums jāapelē pie cilvēku iekšējās motivācijas, draiviem un dziļākajām emocijām.

Kas darba vidē cilvēkus motivē visvairāk? Lielākais motivators ir skaidrība. Cilvēkiem ir jāzin, kas tieši viņiem ir jādara un kādu ieguldījumu viņu izdarītais sniedz kopējos procesos.

Viņi vēlas zināt, kā tiks vērtēti, kādi kvalitātes standrti tiks piemēroti un kā viņu pūles ietekmēs citu cilvēku darbu. Jo lielāka skaidrība par darbinieka uzdevumiem un kārtību kādā izvēlēties prioritātes, jo laimīgāki un pārliecinātāki viņi jūtas jau no paša sākuma.

No otras puses, lielākais darba demotivators ir neziņa par gaidāmo. Cilvēkus demotivē uzdevumu neskaidrība, prioritāšu noteikšanas kārtības trūkums. Īpaša demotivatora loma jāpiešķir gadījumiem, kad cilvēki nezin, kāpēc kaut kas ir jādara, kāda ir šī uzdevuma nozīme, kā tas ietekmē organizācijas mērķus. Jo vairāk laika pavadīsiet runājot ar darbiniekiem un saņemot no viņiem atgriezenisko saiti, jo spēcīgāki un motivētāki cilvēki jutīsies savās darba vietās, jo lielāka būs viņu vēlme ieguldīt sevi darbā un organizācijas kopējo mērķu sasniegšanai.

Cits motivējošais apstāklis ar milzu ietekmi ir atlīdzība. Darbibinieki aptaujās min piemērus, kad labākie vadītāji esot bijuši tie, kas uztvēruši savus darbiniekus kā cilvēkus un draugus. Viņi veltīja laiku, lai uzdotu jautājumus par viņu dzīvēm ārpus darba, un uzmanīgi klausījušies, ja darbinieki vēlējušies stāstīt par savām dilemmām un problēmām, situācijām viņu dzīvēs. Jo vairāk darbinieki juta, ka vadītājam viņi patīk un viņš savus darbiniekus ciena, jo motivētāki darbinikei jutās.

Otrā puse šim motivatoram ir demotivējošā sajūta, ka vadītājam ir vienalga. Tas izpaužas dažādi – atzinības trūkumā, atsaucības trūkumā, pateicības trūkumā un vispārējā intereses trūkumā par saviem darbiniekiem.

Laiks ko pavadiet runājot ar saviem darbiniekiem ir proporcionāls tam, cik darbinieki jūtas svarīgi un nozīmīgi jums un kompānijai kopumā. Tāpēc labākie vadītāji daudz laika pavada runājot – viņi staigā apkārt un runā ar saviem darbiniekiem, pusdieno kopā ar viņiem, ietur kafijas pauzes kopā ar viņiem. Viņi aicina uz diskusijām un iedrošina atklātas debates un uzklausa sūdzības par darba vietu.

Lai motivētu un padarītu spēcīgākus trešo cilvēku grupu – cilvēkus ,kas ikdienā jums ir apkārt – pārdevēji, pircēji, piegādātāji, jums ir jāpraktizē viss iepriekš teiktais. Vissvarīgākais ir, lai jūs būtu patiess, pozitīvs, priecīgs cilvēks. Jums jāattīsta pozitīva garīgā attieksme. Jums ir jābūt cilvēkam, no kura nevar dzirdēt demotivējošus izteicienus. Jūs esat bezrūpīgs, sirsnīgs, draudzīgs, pacietīgs, iejūtīgs un atvērts idejām. Cilvēki jums blakus jūtas komfortabli. Atcerieties, ka, pirmāmkārtām, visi ir emocionālas personības. Viss ko cilvēki dara vai arī, kas viņus attur no darīšanas, ir saistīts ar viņu dziļākajām emocijām. Jūsu darbs ir atrast saikni ar viņu augstākajām un vispozitīvākajām emocijām, tā, lai cilvēki jūtas labi ar jums un vēlas jūsu labā kaut ko izdarīt.

Dzīvē vienmēr ir izvēle – visu darīt pašam, vai dabūt citu cilvēku palīdzību, lai kādu daļu darbu viņi izdara jūsu vietā. Mūsdienu ekonomika balstās uz specializāciju. Tas nozīmē, ka dažādi cilvēki izcili spēj paveikt dažādas lietas.

Jūsu prasmes un spējas deleģēt efektīvi būs atkarīgas no jūsu prasmēm iedvesmot un uzticēties cilvēkiem, no spējas pilnvarot citus cilvēkus kaut ko darīt jūsu labā. Tas noteiks ātrumu, ar kādu jūs virzāties pretī sasniegumiem. Tas noteiks, cik jūs saņemsiet par savu darbu. Tas noteiks jūsu produktivitātes kvantitāti un kvalitāti.

via Brian Tracy

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*

Blue Captcha Image
Refresh

*